Janis en Karlis Reisulis van het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team hebben tijdens de negende wedstrijd van het wereldkampioenschap in Montevarchi opnieuw waardevolle punten verzameld. Op het harde en technische Italiaanse circuit reed Janis naar een tiende plaats in de Grand Prix, terwijl zijn broer Karlis als dertiende eindigde.
Voor het eerst sinds 2006 streek het wereldkampioenschap weer neer op het historische circuit van Montevarchi. Het uitdagende circuit, met snelle secties, hoogteverschillen en verraderlijke off-camber bochten, vormde een zware test voor de MX2-rijders.
Na een zesde plaats in de kwalificatierace begon Janis Reisulis vol vertrouwen aan de Grand Prix. In de eerste manche kende de Let een goede start en reed lange tijd op de vijfde plaats. In de slotfase verloor hij enkele posities, maar wist alsnog als achtste te finishen.
De tweede manche werd verreden onder lastigere omstandigheden nadat regen het circuit extra technisch had gemaakt. Janis kwam na de eerste ronde als zesde door, maar wist gedurende de wedstrijd niet zijn gebruikelijke ritme te vinden en zakte terug naar de negende plaats. Met de scores van 8-9 eindigde hij als tiende in het dagklassement en behoudt hij de zevende plaats in de tussenstand van het wereldkampioenschap.
“Het was een zware dag. Op zaterdag voelde ik me erg goed en had ik de snelheid om goede inhaalacties te maken. Vandaag was anders. Fysiek voelde ik me eigenlijk fris, maar ik kreeg het op de baan niet helemaal voor elkaar. Op sommige stukken vond ik een goed ritme, maar het was moeilijk om dat te combineren met de snelheid die nodig was zonder fouten te maken. Dat was voor mij de grootste uitdaging van dit weekend. Toch ben ik niet teleurgesteld. Elk weekend is een kans om te leren en ik weet dat ik progressie blijf boeken. We blijven hard werken en ik ben ervan overtuigd dat de resultaten zullen volgen.”

Voor Karlis Reisulis begon de Grand Prix met een flinke tegenvaller. De Let kwam in de eerste manche al in de openingsronde ten val en moest vanaf de laatste plaats aan een inhaalrace beginnen. Met een sterke opmars wist hij zich nog terug te vechten naar de veertiende plaats.
In de tweede manche verliep het een stuk beter. Karlis reed zelfs enige tijd op de achtste plaats, maar moest in de slotfase nog enkele posities prijsgeven en finishte als tiende. Dit leverde hem de dertiende plaats in de Grand Prix op. In de tussenstand van het wereldkampioenschap blijft hij achtste.
“Het was uiteindelijk een licht teleurstellende dag. In de eerste manche kwam ik in de openingsronde ten val en moest ik vanaf de laatste plaats terug naar voren rijden. Het doel was toen om zoveel mogelijk punten te redden. De tweede manche begon veel beter. Ik had een betere start en kon direct verschillende rijders passeren. Naarmate de wedstrijd vorderde, had ik echter wat moeite om een goed gevoel te vinden op de harde ondergrond en verloor ik tegen het einde nog een paar plaatsen. Toch zijn er genoeg positieve punten. Ik heb gedurende het weekend stappen gezet en weer meer geleerd over het rijden op harde circuits. Daar blijven we aan werken zodat we sterker terug kunnen komen tijdens de volgende wedstrijd.”
Aankomend weekend reist het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team af naar Portugal voor de tiende ronde van het wereldkampioenschap, waarna begin juli de reis naar Zuid-Afrika volgt.
Photocredits – Full Spectrum Media
